trefwoord

Rijksoverheid: Hart van het Nederlandse Bestuur

De rijksoverheid vormt de ruggengraat van het Nederlandse staatsbestel. Van de Haagse ministeries tot uitvoeringsorganisaties door het hele land: de centrale overheid bepaalt landelijk beleid, stelt wetgeving vast en draagt zorg voor de uitvoering daarvan. Maar hoe werkt deze complexe machinerij eigenlijk? En voor welke uitdagingen staat de rijksoverheid in de 21e eeuw?

De rijksoverheid bestaat uitministeries met elk hun eigen portefeuille, uitvoeringsorganisaties die het beleid in praktijk brengen, en tienduizenden ambtenaren die dagelijks werken aan het publieke belang. Deze organisatie kent een rijke geschiedenis van bureaucratische tradities, maar moet zich voortdurend aanpassen aan een snel veranderende samenleving.

C.B. Modderman J. Westerweel S.E. Zijlstra
Wetgeving en overheidsorganisatie anno 2024
Dit actuele handboek behandelt beide perspectieven van de Nederlandse overheid: zowel de rijksoverheid als decentrale overheden. Perfect voor wie de organisatiestructuur en wetgeving van de centrale overheid wil begrijpen.
Boek bekijken
47,-
Verwachte levertijd ongeveer 6 werkdagen

De Organisatie van de Rijksoverheid

De rijksoverheid is geen monoliet. Het is een complex samenspel van ministers, staatssecretarissen, secretarissen-generaal, directeuren-generaal en duizenden ambtenaren. Elk ministerie heeft zijn eigen cultuur, werkwijze en uitdagingen. Toch zijn er ook verbindende structuren en principes die de hele rijksdienst kenmerken.

Sjoerd Zijlstra
Bestuurlijk organisatierecht
Een grondig juridisch overzicht waarin hoofdstuk 5 specifiek ingaat op de rijksoverheid. Beschrijft ministers, ministeries en rijksinstellingen als hoogste bestuurslaag in de Nederlandse staatsinrichting.
Boek bekijken
101,-
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
De ideale ambtenaar - 'Een heel heldere handreiking'
Nico Jong
Deze bespreking van 'De ideale ambtenaar' laat zien hoe ambtenaren moeten schakelen tussen verschillende rollen: van bureaucraat tot ondernemer en verbinder. Een essentiële vaststelling voor het begrijpen van modern ambtelijk werk.

Marathonlopers rond het Binnenhof

Topfunctionarissen bij de Haagse ministeries vormen de spil waar beleid en uitvoering samenkomen. Zij opereren in een krachtenveld tussen politieke wensen, ambtelijke tradities en maatschappelijke verwachtingen. Het is een wereld van lange adem en strategisch manoeuvreren.

Spotlight: Roel Bekker

Als voormalig Secretaris-Generaal bij meerdere ministeries en programma-SG voor Vernieuwing Rijksdienst beschikt Bekker over uniek inzicht in de top van de rijksoverheid. Zijn kennis van de ambtelijke cultuur is ongeëvenaard.
Roel Bekker
Marathonlopers rond het Binnenhof
Dit boek biedt een zeldzame blik achter de schermen bij topfunctionarissen in de Haagse ministeries. Bekker laat zien hoe het er werkelijk aan toegaat in het hart van de rijksoverheid.
Boek bekijken
89,50
Vandaag voor 17:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
De relatie tussen politiek en ambtelijke organisatie staat onder druk: de politiek wordt politieker en trekt naar buiten, de ambtelijke dienst wordt ambtelijker en trekt naar binnen. Uit: Marathonlopers rond het Binnenhof

Uitvoeringsorganisaties: Van Beleid naar Praktijk

De rijksoverheid kent tientallen uitvoeringsorganisaties: van de Belastingdienst tot het UWV, van de Immigratie- en Naturalisatiedienst tot Rijkswaterstaat. Deze organisaties zijn verantwoordelijk voor het daadwerkelijk uitvoeren van rijksbeleid. Maar hoe ver moet de rijksoverheid hier zeggenschap over houden? En wanneer werkt zelfstandigheid beter?

Spotlight: Sandra van Thiel

Als hoogleraar bestuurskunde doet Van Thiel al 25 jaar onderzoek naar uitvoeringsorganisaties. Haar expertise op het gebied van zelfstandige bestuursorganen binnen de rijksoverheid is toonaangevend in Nederland.
Sandra van Thiel
Leren loslaten
De lessen in dit boek zijn specifiek geformuleerd voor de rijksoverheid. Van Thiel analyseert wanneer en waarom de centrale overheid taken beter kan uitbesteden aan zelfstandige organisaties.
Boek bekijken
38,50
Vandaag voor 17:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Martin van Staveren - Angst is niet uitvoerbaar
Martin van Staveren
Dit artikel belicht de problematische rol van angst bij uitvoeringsorganisaties. Het laat zien hoe angst het vermogen van de rijksoverheid ondermijnt om uitvoerbaar beleid te maken en problemen tijdig te signaleren.

Beleid Maken bij de Rijksoverheid

Beleidsontwikkeling binnen de rijksoverheid is een vak apart. Het vereist niet alleen inhoudelijke expertise, maar ook politieke sensitiviteit, juridisch inzicht en begrip van uitvoerbaarheid. Te vaak ontstaat er een kloof tussen wat beleidsambtenaren bedenken en wat uitvoerders kunnen waarmaken.

Judith van der Vange Ronald Diekema
Praktijkgids overheidsbeleid
Dit praktische handboek richt zich mede op rijksmedewerkers en behandelt ook rijksbeleid zoals het wietexperiment en zorgtarieven. Een concrete gids voor wie beleid wil maken dat werkt.
Boek bekijken
51,95
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Praktijkgids overheidsbeleid Succesvol overheidsbeleid begint bij het vroegtijdig betrekken van uitvoerders. De uitvoeringstoets is geen bureaucratische hindernis, maar een essentieel instrument om beleidsmislukkingen te voorkomen.

De Rijksoverheid in de Zorg

Weinig beleidsterreinen illustreren de rol van de rijksoverheid zo goed als de gezondheidszorg. Het ministerie van VWS bepaalt het landelijke kader, maar de uitvoering ligt bij zorgverzekeraars, zorgaanbieders en andere partijen. Dit vereist subtiel sturen op afstand.

Kees Wessels Gertrude van Driesten
Zó werkt de zorg in Nederland
Dit bestseller besteedt specifiek aandacht aan de rol van de rijksoverheid in het zorgstelsel. Het hoofdstuk over 'spelers in de rijksruit' laat zien hoe de centrale overheid het nationale zorgbeleid vormgeeft.
Boek bekijken
25,-
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Zó werkt publieke gezondheidszorg - 'Biedt helderheid'
Corella Slob
Deze recensie van 'Zó werkt publieke gezondheidszorg' verduidelijkt hoe de rijksoverheid via het ministerie van VWS zorgbudgetten bepaalt en wetten opstelt die de publieke gezondheid moeten waarborgen.

Wanneer de Rijksoverheid Faalt

De afgelopen jaren kende de rijksoverheid pijnlijke mislukkingen: het toeslagenschandaal, het Groningse gasdossier, problemen bij grote IT-projecten. Deze debacles hebben één ding gemeen: ze waren grotendeels voorspelbaar en hadden voorkomen kunnen worden. Waarom gaat het toch mis?

Josine Teeuw
Ik wil er niets van weten
Teeuw analyseert vijftig jaar rijksbeleid en concludeert dat ad-hocbeleid de rijksoverheid is gaan beheersen. Financiële doelstellingen vervingen weloverwogen inhoudelijke afwegingen, met alle gevolgen van dien.
Boek bekijken
35,-
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, volgende dag in huis | Gratis verzonden
Dat had niet zo gemoeten! - 'Overheidsfalen in heldere taal uitgelegd'
Paul Misdorp
Deze grondige bespreking van 'Dat had niet zo gemoeten!' analyseert bijna 100 casussen van overheidsfalen. Het laat zien dat de politiek te haastig opereert terwijl de ambtelijke organisatie juist te traag reageert.

De Moderne Rijksambtenaar

Wie zijn de mensen die de rijksoverheid laten draaien? Ambtenaren opereren in een complexe omgeving met veelvuldige verwachtingen: rechtmatigheid, efficiëntie, transparantie, responsiviteit. Ze moeten bureaucraat, ondernemer én verbinder zijn, afhankelijk van de situatie. Een onmogelijke opgave?

Ronald Derks en Bas van Leeuwen over de ideale ambtenaar
Lex van Almelo
Dit interview met Derks en Van Leeuwen over 'De ideale ambtenaar' legt uit waarom rijksambtenaren moeten kunnen schakelen tussen drie rollen: bureaucraat, ondernemer en verbinder, elk met eigen waarden en werkwijzen.
Het nieuwe ambtenarenrecht
mr Ed van Meer
De normalisering van het ambtenarenrecht heeft grote gevolgen gehad voor de rechtspositie van rijksambtenaren. Dit artikel analyseert wat het nieuwe ambtenarenrecht betekent voor de dagelijkse praktijk binnen de rijksoverheid.

Vernieuwing en Toekomst

De rijksoverheid staat voor fundamentele keuzes. Digitalisering biedt ongekende mogelijkheden voor efficiëntere dienstverlening, maar vergroot ook kwetsbaarheid. Burgers eisen meer transparantie en participatie, maar verwachten ook snellere besluitvorming. Hoe blijft de rijksoverheid relevant in de 21e eeuw?

The 21st Century Public Manager
Zeger van der Wal
Dit artikel over de 21e-eeuwse overheidsmanager schetst zeven kernopgaven voor de rijksoverheid: van omgaan met stakeholders en autoriteitsturbulentie tot innovatiedruk en sectoroverstijgende samenwerking.

Conclusie: Een Overheid in Transformatie

De rijksoverheid is in beweging. De bureaucratische tradities blijven belangrijk voor rechtmatigheid en betrouwbaarheid, maar moeten gecombineerd worden met ondernemerschap en verbindend vermogen. De spanning tussen politieke haast en ambtelijke grondigheid, tussen regels en maatwerk, tussen centrale sturing en gedecentraliseerde uitvoering – deze tegenstellingen kenmerken de moderne rijksoverheid.

Wie de rijksoverheid wil begrijpen, moet verder kijken dan organogrammen en wetteksten. Het gaat om cultuur, over ongeschreven regels, over de relatie tussen politiek en ambtelijke top, over het verschil tussen beleidsambtenaren en uitvoerders. De hier gepresenteerde werken bieden een veelzijdig perspectief op deze complexe organisatie die zo bepalend is voor ons dagelijks leven.

Of je nu ambtenaar bent, met de overheid samenwerkt, of simpelweg beter wilt begrijpen hoe Nederland wordt bestuurd: kennis van de rijksoverheid is kennis die ertoe doet.

Boeken over 'rijksoverheid' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'rijksoverheid'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden