Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn thema’s die niet meer weg te denken zijn uit onze samenleving. Organisaties en leiders worden steeds vaker aangespoord om verantwoordelijkheid te nemen voor mens, milieu en maatschappij. Dit vraagt om een nieuwe manier van denken en doen, waarin verbondenheid, inclusiviteit en innovatie centraal staan.
Themapagina
Samengesteld door Managementboek ism Uitgeverij Van Duuren
Markus Spiske via Unsplash
Of het nu gaat om het creëren van een inclusief werkklimaat, het versterken van maatschappelijk leiderschap, of het effectief implementeren van ESG-principes, deze boeken bieden een schat aan inzichten en concrete strategieën. Zo reikt Van inclusief leiderschap naar inclusief meesterschap tools aan om diversiteit en inclusie naar een hoger niveau te tillen, terwijl Bloed, zweet maar samen de kracht van samenwerking benadrukt. Deze titels maken duidelijk dat duurzame verandering begint bij bewuste keuzes en leiderschap met visie. Voor professionals, leiders en organisaties die écht het verschil willen maken, zijn deze boeken onmisbare gidsen op de weg naar een betere toekomst.
Samenwerken voor een betere toekomst
1
Marion Kremer
De kracht van maatschappelijk verbonden leiderschap
De problemen in onze samenleving zijn groot en er zijn fundamentele transities nodig om die crises op te lossen. Steeds meer mensen verliezen het vertrouwen in traditionele instituties en zien het bedrijfsleven als potentiële katalysator voor positieve verandering.
€ 34,99
2
Iwan Bean
Van inclusief leiderschap naar inclusief meesterschap
Al jaren worstelen organisaties met de onderwerpen inclusie, diversiteit, gelijkwaardigheid en discriminatie. Op alle niveaus. Want natuurlijk wil niemand onderscheid maken en iedereen gelijk behandelen.
€ 34,99
3
Stefaan Vandist
Provotyping - Duurzame toekomstbeelden ontwikkelen en waarmaken
Hoe creëer je een verbindend toekomstverhaal voor je organisatie? In een tijdperk van groeiend bewustzijn voor biodiversiteit, klimaat en nieuwe richtlijnen als ESG, transformeert duurzaamheid onze maatschappij.
€ 34,99
4
Hendrik Jan van Es
Conscious Business
'Conscious Business' biedt een concreet stappenplan om jouw organisatie te transformeren tot een bedrijf dat economisch én maatschappelijk winstgevend is.
In ‘Provotyping’ legt Stefaan Vandist uit hoe je als organisatie een verbindend en aantrekkelijk toekomstbeeld construeert. Mensen moeten dit beeld echt kunnen ervaren. Vertaal het daarom naar een zichtbaar en tastbaar ‘provocerend prototype’. Dat doe je door het bestaande zachtjes geweld aan te doen en wat verwondering aan de beleving toe te voegen.
Na het lezen van dit boek staat duurzame bedrijfsvoering stevig op de agenda. Samen groen gaan wordt een feest. Laat je team duurzaam vlammen. Kom in de flow en maak van duurzaam leven en werken een zaak van iedereen.
Samen met Marjolijn Meynen schreef Ed Stibbe ‘Duurzame verleiding’. Het gaat erover hoe je als bedrijf jouw duurzame ambities vertaalt naar unieke waarde voor de klant. Daarvoor is het belangrijk eerst te snappen met wie je te maken hebt en daarna pas iets te ‘verkopen‘. Stibbe: ‘zorg ervoor dat je met je duurzame ambities ook echte waarde voor een klant creëert.‘
Behalve naar winst en rendement streven medemenselijke ondernemingen ook naar andere groei. Ze bieden medewerkers ruimte om verantwoordelijkheid te nemen, hebben oog voor hun behoeften en belangen en wegen die af in de besluitvorming. In ‘Anders Groeien’ laten Harry Hummels en Erik Hilgers zien hoe bedrijven invulling geven aan medemenselijk ondernemen.
ESG staat voor Environmental Social Governance, ofwel milieu, sociaal beleid en bestuur. Deze drie indicatoren zijn belangrijk om te bepalen of bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen en een duurzaam beleid voeren. Met de ‘ESG-gids’ nodigt Karine Vandenberghe organisaties uit om zelf stapsgewijs aan de slag te gaan met het behalen van winst in duurzaamheid.
Met ‘De kracht van maatschappelijk verbonden leiderschap’ wil Marion Kremer bestuurders, managers en hun collega’s inspireren om hun organisaties meer betekenis te geven. Als je goed weet wat de buitenwereld van je verwacht, kun je werken aan een rechtvaardige en inclusieve toekomst.
In 'Groeien zonder te groeien' laat Tony de Bree zien dat je niets moet', tenzij je dat zelf wilt. Je ontdekt hoe je in elke bedrijfstak succesvol kunt zijn door van betekenis te zijn.
€ 26,99
2
Marissa Bonants
Tel uit je winst
Veel creatieve ondernemers zijn hun bedrijf gestart vanuit een passie. Hun liefde voor een bepaald product. Of hun talent om iets heel bijzonders te maken. Daar ligt hun focus.
€ 28,99
3
Pieter Peelen
Beter is meer
Door de andere 20 procent te belichten stelt dit boek jou in staat om op een leuke manier én binnen een jaar de productiviteit van jouw bedrijf enorm te verhogen.
€ 30,99
4
Jennifer Delano
Nee zeggen loont
Met humor én een serieuze ondertoon beschrijft Jennifer Delano in haar boek Nee zeggen loont de zeven ergste soorten klanten, zodat jij ze kan herkennen en vermijden.
€ 25,99
5
Edwin Kersten
De Business Board Methode
Wat maakt het zo lastig om een businessplan te maken én uit te voeren? De Business Board Methode geeft antwoord op deze vragen. Een ‘Doe Het Zelf’ boek dat je aan de hand neemt om je zakelijke dromen waar te maken!
€ 29,99
6
Meriam Slijkerman
De kunst van high end ondernemen
Doorgroeien met je bedrijf naar hoog niveau - Kiezen voor de beste klanten tegen de beste prijzen. Heel goed verdienen in minimale tijd. Werken onder je eigen voorwaarden vanuit rust en kwaliteit. Bouw in 7 stappen jouw eigen high end groeistrategie. Een boek vol high end kennis en tools direct toepasbaar voor de praktijk.
€ 29,99
7
John Slabbekoorn
Relaxed vlammen
Negen van de tien ondernemers is binnen tien jaar uit business. 63% verdient minder dan het minimumloon. Bizar! Aan hard werken ligt het meestal niet.
€ 30,99
8
Femke Hogema
Winstgevende plannen
Ondernemerschap draagt de belofte van vrijheid in zich. Vrijheid om je eigen tijd in te delen, je eigen klanten te kiezen en je eigen geld te verdienen.
€ 28,99
9
Femke Hogema
Fundament van succes
'Fundament van succes' geeft jou als groeiondernemer het totaalplaatje en helpt je te bepalen op welk element jij moet focussen om de volgende stap te zetten. Het is een compleet handboek, maar tegelijkertijd heel persoonlijk en vol verhalen.
€ 35,99
10
Matty Paquay
De Groeiparadox
De Groeiparadox beschrijft het fenomeen van groeipijnen. Als een onderneming sterk groeit, heeft ze namelijk de neiging zichzelf af te remmen.
€ 34,99
11
Jos Burgers
De Wet van Snuf
Iedereen weet hoe het principe van wederkerigheid werkt: wat u geeft, krijgt u terug. Een krachtig principe, dat vrijwel altijd en overal opgaat.
€ 21,50
12
Jos Burgers
Superfijne klanten
Zet ambassadeurs in om ervoor zorgen dat superfijne klanten vanzelf naar je toekomen. Juist in dit digitale tijdperk heeft een goede mond-tot-mond strategie zin!