OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 99 van 2.303 resultaten
    interview
    Internet en social media
    17 december 2010
    Hans van der Klis
    6-9 minuten leestijd
    Ondanks de enorme invloed van Google verscheen er in Nederland nog nooit een grondige analyse. Dus schreef internetjournalist Peter Olsthoorn De macht van Google. In een goed onderbouwd betoog prijst hij Google voor de terughoudende manier waarop het met alle mogelijke data omgaat, en wijst hij tegelijkertijd op de gevaren die de dominante positie van de zoekmachine met zich meebrengt.
    interview
    Organisatiekunde
    10 december 2010
    Pierre de Winter
    3-4 minuten leestijd
    Patronen en mechanismen in organisaties leren zien en vervolgens beïnvloeden. Dat is wat Steven de Groot ons wil leren met zijn nieuwe boek Hun zien het verkeerd. Hij maakt daarbij gebruik van zogenaamde CMO-configuraties, waarbij de C staat voor Context, de M voor Mechanisme en de O voor Outcome.
    interview
    Strategisch management
    1 december 2010
    Ben Kuiken
    2-3 minuten leestijd
    Elke manager heeft plannen en ambities. Om die plannen gerealiseerd te krijgen, moet hij anderen ervan overtuigen en ze mee krijgen in de uitvoering ervan. Bij deze implementatie gaat het vaak mis, constateert adviseur Wilma van ‘t Kruijs. Zij ontwikkelde de hoofd-, hart- en handenaanpak en schreef daarover het boek Verdraaid ‘t werkt!
    interview
    Organisatiekunde
    29 november 2010
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    De overheid moet niet als een Don Quichote vechten tegen al lopende maatschappelijke ontwikkelingen, zoals marktwerking, maar deze juist faciliteren en kanaliseren. Theo Poiesz en Jo Caris laten met hun boek Ontwikkelingen in de zorgmarkt zien hoe je vechten tegen windmolens kunt voorkomen. Een boeiende verkenning.
    interview
    Algemeen management
    26 november 2010
    Hans van der Klis
    5-8 minuten leestijd
    Freek Vermeulen, de veertigjarige associate professor strategic & international management aan de London Business School, nam een sabbatical om Business Exposed te schrijven. Hierin haalt hij een aantal hardnekkige mythes en gewoontes in management en bedrijfsleven onderuit. Dat doet hij met het plezier dat veel wetenschappers eigen is: met behulp van talloze onderzoeken uit alle uithoeken van de academische wereld beschrijft hij ‘The naked truth about what really goes on in the world of business’, zoals de ondertitel luidt.
    interview
    Algemeen management
    19 november 2010
    Erik de Vries
    4-6 minuten leestijd
    In Iedereen coach!, een praktijkboek voor alledag en overal zoals de ondertitel luidt, laat Jef Clement zien hoe de mens beter gebruikmaakt van zijn natuurlijke neiging om anderen te helpen en te adviseren. ‘Stel eens een vraag, in plaats van direct advies te geven’, luidt één van zijn stelregels. M&L sprak met hem over de verschijning van Iedereen coach!
    interview
    Algemeen management
    18 november 2010
    Hans van der Klis
    5-7 minuten leestijd
    In haar boek Adieu Secretaresse, Hello Assistant beschrijft Annemarie De Martines-van Schoonhoven de ontwikkeling van het vak waarin zij 25 jaar geleden haar carrière begon. Het beroep is toe aan een nieuwe functieomschrijving, vindt ze: de benaming secretaresse is gedevalueerd en door de opkomst van ICT en het Nieuwe Werken is de verhouding met de manager aan grote veranderingen onderhevig.
    interview
    Algemeen management
    11 november 2010
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    Het boek Integraal klachtenmanagement van Kees Ahaus en Eric de Haan is precies wat het belooft te zijn: een standaardwerk over klachtenmanagement. Aan TNO-directeur Kees Ahaus de vraag waarom bedrijven, hoewel ze weten dat er enorm veel waarde schuilt in goed klachtenmanagement, er maar niet in slagen die wetenschap in daden om te zetten.
    interview
    Advisering
    9 november 2010
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    In het boek En? De essentie van professioneel adviseren zet Edwin Schouten een serie technieken uiteen die het werk van de adviseur effectiever maken. Schouten houdt niet van geleuter, zo blijkt uit een interview met Management & Literatuur.
    interview
    Coaching en trainen
    5 november 2010
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    Professionele coaches hebben tegenwoordig een gevarieerd instrumentarium tot hun beschikking. Boeken, cd’s, dvd’s, waaiers, kalenders en een toenemend aantal spellen. Sinds kort is er ook een ‘boekspel’ beschikbaar, Het verhaal van de held, verzorgd door Sheila van de Sande en Vincent van Reusel. Het is een combinatie van boek en spelkaarten die in eendrachtige samenwerking de gecoachte inspireren zijn eigen ‘heldenverhaal’ te creëren. M&L ging op zoek naar de achtergronden van dit bijzondere speeltuig en sprak Sheila van de Sande.
    interview
    Organisatiekunde
    2 november 2010
    Hans van der Klis
    5-7 minuten leestijd
    Zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven is een groeiende behoefte aan mensen die regie durven en kunnen nemen, is de overtuiging van Dees van Oosterhout. Bij de overheid omdat de taak van overheidsinstanties in toenemende mate is gelegen in het overbruggen van maatschappelijke tegenstellingen, in het bedrijfsleven omdat het succes afhankelijk is van de mate waarin bedrijven in staat zijn hun wensen af te stemmen op de omgeving. In haar boek Procesregie beschrijft Van Oosterhout hoe mensen in overheid en bedrijfsleven de complexe vraagstukken met veel belangentegenstellingen zouden moeten oppakken.
    interview
    Reclame en verkoop
    1 november 2010
    Hans van der Klis
    5-7 minuten leestijd
    In zijn boek ‘De verkoopmaffia’ veegt marketingjournalist Erwin Wijman de vloer aan met de zogenaamde klantvriendelijkheid waar veel bedrijven zich op laten voorstaan. Bedrijven zouden zich niet moeten toeleggen op het zo efficiënt mogelijk incorporeren van customer care centers in hun bedrijfsvoering, maar hun klanten nu eens echt hoffelijk moeten gaan bejegenen.
    interview
    Strategisch management
    29 oktober 2010
    Ronald Buitenhuis
    5-6 minuten leestijd
    De A4 bij Delft. De kabinetsformatie. De discussie over de AOW-leeftijd. De komst van de Olympische Spelen of het WK-voetbal. De Betuwelijn. De hypotheekrenteaftrek. De Amsterdamse Noord-Zuidlijn. Allemaal voorbeelden van onderhandelingssituaties over grote projecten met op zijn minst discutabele resultaten. Dat kan anders, is de stelling in het Handboek strategisch omgevingsmanagement (SOM) van Twynstra Gudde adviseur Marc Wesselink.
    interview
    Communicatie en media
    26 oktober 2010
    Rob Hartgers
    5-7 minuten leestijd
    Zonder goede reputatie hebben bedrijven geen waarde, stelt Paul Stamsnijder. Bovendien wordt het imago van de organisatie steeds meer verbonden aan die van de CEO. Hij schreef er een boek over onder de titel De vent is de tent. De boodschap? ‘Reputatiemanagement is de verantwoordelijkheid van de top.’
    interview
    Inkoop en logistiek
    22 oktober 2010
    Ronald Buitenhuis
    4-5 minuten leestijd
    Wie Supply Chain Management (SCM) goed toepast, kan op minimaal tien procent meer winst rekenen. SCM wordt door de business ook wel onderkend als een belangrijk vakgebied, maar toch hangt het er in veel organisaties ‘nog altijd een beetje bij’. Er is onderling wantrouwen en de inkoop- of verkoopmanager vindt het vervelend om macht aan de supply chain manager over te dragen. Omdat er dus nog wel wat te winnen is, is het boek Praktijkboek Supply Chain Management geschreven. Voor de niet-logistiek geschoolde manager.
    interview
    Coaching en trainen
    20 oktober 2010
    Bert Peene
    4-5 minuten leestijd
    Spellen voor het vergroten van teameffectiviteit waren er al, maar hoe je een team moet coachen, leerde je tot voor kort voornamelijk uit boekjes of in de praktijk. Dat laatste gaat vaak gepaard met vallen en opstaan en dat geeft dan weer niet voldoende veiligheid om volhardend voort te gaan met je leerproces. Bij sommige mensen althans. Daarom ontwikkelde Marijke Lingsma samen met Theo Maris het spel De competente teamcoach. Niet bedoeld voor een gezellig avondje met vrienden, maar voor een effectieve training in het vergroten van je teamcoachcompetenties.
    interview
    Marketing
    18 oktober 2010
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Ondernemingen worden steeds meer afgerekend op hun normen en waarden, stelt de Amerikaanse marketinggoeroe Philip Kotler in zijn nieuwe boek ‘Marketing 3.0’. Managers moeten dan ook gaan denken vanuit een stakeholdersmodel met verschillende marketingstrategieën. ‘De wereld een betere plek maken kan heel winstgevend zijn.’
    interview
    Economie
    16 oktober 2010
    Hans van der Klis
    5-8 minuten leestijd
    Voor het eerst sinds de jaren zeventig dreigen wij weer een lange periode van inflatie tegemoet te gaan, betoogt de macro-econoom en journalist Edin Mujagić in zijn nieuwe boek ‘Het inflatiespook. Waarom de inflatie in Nederland gaat toeslaan en hoe u uw vermogen kunt beschermen’. Tenzij de centrale banken zich weten te ontworstelen aan de invloed van de politiek, zullen de gevolgen dramatisch zijn.
    interview
    Algemeen management
    15 oktober 2010
    Linda Huijsmans
    5-7 minuten leestijd
    Marijke Lingsma en Aty Boers presteren het weer. Vanaf het moment dat hun Coachingskalender 2011 Scheur je los! op de markt kwam, eiste die onmiddellijk de nummer 1 positie van de bestsellerslijst op. Ook andere boeken van Lingsma worden goed verkocht. Het verschijnen van de negende editie van de scheurkalender is een goede aanleiding om eens door te vragen waarom haar werkwijze zo aanslaat.
    interview
    Personeelsmanagement
    12 oktober 2010
    Annegreet van Bergen
    5-7 minuten leestijd
    John Vollenbroek is organisatieadviseur. Zijn specialisme: het terugdringen van menselijke fouten en het verbeteren van prestaties. In zijn boek Van beginner tot uitblinker legt hij uit hoe mensen leren en vertelt hij waarom niet alle medewerkers experts hoeven te zijn. Daarnaast vertelt hij waarom de meeste bedrijven niet kunnen zonder een aantal experts, volleerde vaklui. Zijn boek is een pleidooi voor de herwaardering van vakmanschap.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden