OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Interview

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon resultaten

    Interviews

    Interviews van Managementboek zijn onafhankelijk en komen tot stand in samenwerking met onafhankelijke journalisten.
    Pagina 104 van 2.303 resultaten
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    29 januari 2010
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    Ooit was hij regisseur bij het toneel, tot hij in 1994 besloot als zzp’er in communicatie- en presentatietrainingen de boer op te gaan. In de rotsvaste overtuiging te slagen en daartoe moest hij onderscheidend zijn. Hij ontwikkelde een interactieve theatertraining op basis van de door hem bedachte ‘ja-en, nee-want, ja-maar’-oefening, schreef drie boeken, en creëerde een spel dat als een eenvoudige set kaarten maar ook in een luxe editie wordt aangeboden. Anno 2010 afficheert Berthold Gunster zich als ‘de grondlegger van de Ja-maar (met een ® !) filosofie’. Bert Peene doet verslag van een kort socratisch gesprek.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    15 januari 2010
    Hans van der Klis
    11-16 minuten leestijd
    In zijn nieuwe boek Power & love vertelt Adam Kahane hoe hij er door schade en schande achter is gekomen dat macht en liefde, die traditioneel gezien worden als tegenpolen, eigenlijk niet zonder elkaar kunnen. In de ingrijpende veranderprocessen en complexe sociale vraagstukken waarbij hij als adviseur betrokken is geweest, gaat het niet alleen om goede bedoelingen en welwillendheid, heeft hij ondervonden. ‘Ik heb mijn hoofd een paar keer heel hard gestoten.’
    interview
    Marketing
    14 januari 2010
    Linda Huijsmans
    5-7 minuten leestijd
    De stemming waarin we verkeren, kleurt onze waarneming van de wereld om ons heen. Wie in staat is de heersende ‘mood’ te beïnvloeden verkoopt zijn product beter en geeft zijn eigen organisatie een nieuwe impuls. Management- en marketingadviseur Susanne Piët beschrijft in haar boek Moodmanagement niet alleen wat het is maar ook hoe bedrijven er hun voordeel mee kunnen doen.
    interview
    Internet en social media
    5 januari 2010
    Pierre Spaninks
    6-8 minuten leestijd
    Erno Hannink schreef Laat de klant naar jou komen, een gids voor zelfstandige professionals die werk willen maken van online marketing. ‘Er zit inmiddels meer dan een miljoen Nederlanders op LinkedIn,’ vertelt hij, ‘en de helft zegt: ik heb er niets aan. Hoe komt dat?’ M&L vroeg Hannink het antwoord op deze en andere vragen.
    interview
    Strategisch management
    4 januari 2010
    Jeroen Ansink
    4-6 minuten leestijd
    Volgens Adam Werbach gaat het bedrijfsleven door een tijd van ongekende veranderingen. In Strategy for Sustainability beschrijft de directeur van de Amerikaanse consultancy Saatchi and Saatchi hoe managers de storm niet alleen het hoofd kunnen bieden, maar daar zelfs van kunnen profiteren. ‘Ondernemingen moeten duurzaamheid in hun bedrijfs-dna verankeren.’
    interview
    Organisatiekunde
    1 januari 2010
    Eline Crijns
    9-12 minuten leestijd
    Jaap Boonstra is gepokt en gemazeld in het schrijfproces en heeft een indrukwekkende hoeveelheid publicaties op zijn naam staan, waarvan vele een succes zijn. De loopbaan van Boonstra lijkt vanzelfsprekend te verlopen, maar een aantal toevallige ontmoetingen, keuzes en kantelpunten zijn zeer bepalend geweest voor waar hij nu staat. Zijn opvoeding en ervaringen hebben hem gemaakt tot wat hij nu is. Zijn boekenkast is naar eigen zeggen een weerslag van hemzelf: gevarieerd en geordend. Met name de werkkant van de boekenkast is goed georganiseerd – net zoals hij de vele activiteiten waaruit zijn werk bestaat goed organiseert.
    interview
    Algemeen management
    1 januari 2010
    Walter van Hulst
    8-12 minuten leestijd
    Het Bruto Binnenlands Product (BBP), de ‘gouden standaard’ van veel economen, politici en beleidsmakers, vertoont steeds meer scheurtjes. Dat kon wel eens een flinke zet geven aan andere manieren van economisch denken en doen, niet alleen meer maatschappelijk verantwoord en mens- en milieuvriendelijk, maar bijvoorbeeld ook kleinschaliger.
    interview
    Algemeen management
    1 januari 2010
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    In de Management Topic Maak van je organisatie een crisiskampioen analyseert Hans van der Loo waarom sommige bedrijven sterker uit een crisis komen en andere bedrijven ten onder gaan. Wat maakt de één tot winnaar en de ander tot verliezer?
    interview
    Coaching en trainen
    1 januari 2010
    Annegreet van Bergen
    7-10 minuten leestijd
    Vertellen is nog geen trainen is een boek dat meer doet dan alleen een verhaal vertellen, want volgens Harold Stolovitch en Erica Keeps is alleen kennisoverdracht onvoldoende om mensen iets te leren. Die boodschap zien we terug in de vorm van hun boek.
    interview
    Inkoop en logistiek
    1 januari 2010
    Ben Kuiken
    10-14 minuten leestijd
    Als een ‘angry young man’ loopt Eli Goldratt op zijn eigen conferenties rond om de boel op te schudden. Hij heeft haast, omdat hij gigantische mogelijkheden ziet om de wereld te verbeteren, en nog onvoldoende vooruitgang. Onlangs verscheen De keuze, en de komende jaren staan er nog meer titels op stapel. ‘Er is zoveel ruimte voor verbetering, dus waarom maken we daar geen gebruik van?’
    interview
    Leiderschap
    27 december 2009
    Peter de Roode
    9-13 minuten leestijd
    De snelheid waarmee organisaties vandaag de dag veranderingen moeten doorvoeren, stelt hoge eisen aan de kwaliteiten van leidinggevenden. Vastgeroeste overtuigingen staan onder druk en tegenstrijdige waarden doen hun intrede.
    interview
    Verandermanagement
    24 december 2009
    Hans van der Klis
    5-7 minuten leestijd
    De ontwikkeling van werknemers moet terug naar de werkvloer. Met dit doel voor ogen heeft de consultant en opleidingsadviseur Peter de Roode Werkvormen voor managers geschreven, een praktisch handboek waarin hij 44 werkvormen heeft verzameld waarmee managers de ontwikkeling van hun medewerkers kunnen stimuleren en de kosten voor veranderprocessen te verlagen.
    interview
    Economie
    23 december 2009
    Erik de Vries
    4-6 minuten leestijd
    De omvang en de hardnekkigheid van de economische crisis die de wereld nog altijd teistert, zijn volgens sommige economen het signaal dat de houdbaarheid van het mondiale financiële stelsel is verlopen. Hard ingrijpen is volgens hen noodzakelijk. Ad Broere, voormalig bankier en thans zelfstandig bedrijfsadviseur en docent, en auteur van het boek Een menselijke economie, deelt die mening.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    22 december 2009
    Linda Huijsmans
    4-6 minuten leestijd
    Kan het bedrijfsleven iets leren van de topsport? Die vraag wordt niet voor het eerst gesteld, maar de auteurs van Het waarom van succes (Jeroen Jansen, Herman Jansen en Marcel Rözer) hebben zich ingespannen om de vraag van alle kanten te belichten. Ze spraken zowel coaches als CEO’s en interviewden trainers en managementopleiders. Ze ontdekten een belangrijk verschil: waar in de topsport talentontwikkeling centraal staat, krijgt dat in het bedrijfsleven weinig en soms zelfs helemaal geen aandacht. ‘Daar wordt het vaak verward met carrièreplanning en dat is toch echt iets anders’, zegt Herman Jansen, een van de auteurs.
    interview
    Algemeen management
    21 december 2009
    Hans van der Klis
    6-9 minuten leestijd
    In zijn onlangs verschenen boek De geldpers reconstrueert voormalig Quote- en Volkskrant-journalist Joost Ramaer de ondergang van mediaconcern PCM. Net als De prooi van Jeroen Smit is ‘De geldpers’ een ontluisterend verslag van falend bestuur geworden. ‘Volgens mij heeft Apax helemaal niets toegevoegd aan het bedrijf, Stephen Grabiner heeft alleen dingen tegengehouden. Hij heeft vanaf het begin geweten dat hij veel aan de deal zou verdienen.’
    interview
    Marketing
    18 december 2009
    Paul Groothengel
    4-6 minuten leestijd
    Je moet je aanpassen om te overleven. Wat volgens Darwin voor dieren en planten geldt, geldt volgens Cor Molenaar ook voor winkeliers. De marketing- en internetgoeroe schreef Het nieuwe winkelen, een handboek voor retailers die zich het hoofd breken hoe ze het beste met internet om kunnen gaan. Een interview.
    interview
    Verandermanagement
    15 december 2009
    Hans van der Klis
    4-5 minuten leestijd
    Rogier Guns, verandermanager bij een grote Nederlandse multinational, heeft zijn ervaringen te boek gesteld in Zacht veranderen. ‘Ik heb niet de pretentie een geweldig model te presenteren, want die zijn er al te veel. Je moet mijn boek meer zien als een inspiratiewaaier: de ideeën van 30 hoogleraren, 100 uur college, zeven meter boeken en 1800 minuten audio-cd’s samengebracht in één boek.’
    interview
    Algemeen management
    11 december 2009
    Hans van der Klis
    7-10 minuten leestijd
    In zijn nieuwe boek De broedfactor beschrijft organisatieadviseur en managementdocent Peter Camp hoe je betrokkenheid binnen organisaties kunt aanwakkeren. Daartoe heeft hij het model van de broedplaats ontleed, een informeel initiatief waar mensen verantwoordelijkheid kunnen nemen en samen dingen tot stand kunnen brengen, zonder ingrijpen van het management. ‘Wat zij binnen je organisatie teweeg kunnen brengen, krijg je met 25 adviesbureaus niet voor elkaar.’
    interview
    Algemeen management
    10 december 2009
    Pierre Spaninks
    6-8 minuten leestijd
    Wat onderscheidt goede managers van slechte? André de Waal doet al jaren onderzoek naar high performance organisaties en high performance individuals. Dat heeft niet alleen geleid tot mooie wetenschappelijke publicaties maar nu ook tot het boekje 10 Rituelen voor slecht management. Een wake-up call, noemt hij het zelf.
    interview
    Strategisch management
    8 december 2009
    Pierre Spaninks
    10-14 minuten leestijd
    In Zomerspelers introduceert Carol Velthuis een nieuwe manier om tegen de levenscyclus van bedrijven aan te kijken. Waarom is de ene onderneming langdurig succesvol en blijft ander maar kwakkelen? Wat maakt de Taiwanese elektronicaproducent Hon Hai een ‘zomerspeler’ en Philips een ‘winterspeler’?

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden