OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Marketing
Hier vindt u artikelen rond boeken over marketing en commercie. Van seo en contentmarketing tot branding en storytelling. Alles voor marketingprofessionals en -managers.
Pagina 82 van 1.709 resultaten
recensie
Marketing
30 januari 2007
Eric van Arendonk
Een combinatie van de vakgebieden marketing en HRM om te komen tot het beter binden en boeien van klanten. Dat is de kern van het boek 'De gelukswinkel' van Paul Postma en Maurits Bruel. Een combinatie waar ik een groot voorstander van ben. Deze combinatie kan er namelijk voor zorgen dat de driehoek van organisatie, klant, en medewerker ijzersterk wordt. Paul Postma schreef diverse boeken over marketingen klantgerichtheid, Maurits Bruel schreef samen met Clemens Colsen het populaire boek 'De geluksfabriek'. De ontstaansgeschiedenis van dit nieuwe boek laat zich dus raden.
recensie
Algemeen management
29 januari 2007
Pierre Pieterse
In 2004 werd het boek De emotiemarkt uitgeroepen tot beste managementboek van het jaar. Een terechte winnaar, maar ook een keuze van een jury met een vooruitziende blik. Alles wat met beleving te maken heeft, is tegenwoordig ‘hot’. Zelfs een tamelijk traditioneel vak als ‘marketing’ richt zijn pijlen op wat zij ‘experience economy’ noemen. Suzanne Piët maakt overigens kans op een primeur, en wel om voor de tweede keer te worden gelauwerd: haar nieuwste boek De emocode staat in het lijstje van zes boeken (de shortlist) dat kans maakt op deze eer. Een goede reden om even terug te blikken, en te kijken of haar toekomst van de beleveniseconomie is uitgekomen.
recensie
Marketing
26 januari 2007
Jaap Hollaar
2-3 minuten leestijd
In 1994 schreef Jean-Pierre Thomassen, bijgestaan door een team van co-auteurs, zijn eerste boek, getiteld 'Klanttevredenheid, de succesfactor voor elke organisatie'. In dit boek wordt het belang en de wijze van onderzoeken van klanttevredenheid uitvoerig beschreven. Velen zijn hiermee aan de slag gegaan. Zijn laatste boek heet 'Klanttevredenheid, de zin en onzin'.
recensie
Marketing
26 januari 2007
Rob de Lange
3-4 minuten leestijd
Public affairs (PA) is een betrekkelijk nieuw aandachtsgebied dat snel in opkomst is. Gezien vanuit het perspectief van organisaties, wordt PA wel omschreven als de strategische managementdiscipline die zich richt op de politiek-bestuurlijke omgeving waarin een organisatie zich bevindt en die soms direct of indirect een enorme invloed heeft op die organisatie.
recensie
Marketing
13 december 2006
Jasper Thijs
4-5 minuten leestijd
'Generatie Einstein' is volgens de auteurs Jeroen Boschma en Inez Groen geschreven voor 'iedereen die jongeren wil bereiken, zelfs voor de leraar die voor de klas staat en meer inzicht wil krijgen in zijn leerlingen'. Een ambitieuze doelstelling die zonder meer wordt waargemaakt. Dit boek helpt inderdaad bij het begrijpen en daardoor gemakkelijker bereiken van jongeren.
recensie
Marketing
12 december 2006
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Bij een handboek, ook voor de al dan niet toekomstige marktleider verwacht je een dikke pil waarin het wel en wee van het marketingvak uiteen wordt gezet. Niets is minder waar. Het 'Handboek voor de (toekomstige) marktleider' van Jean-Paul Close is uitgegeven in A5-formaat en nog geen centimeter dik. Daar komt nog bij dat de opmaak zonder meer ruim is, met bijvoorbeeld anderhalve witregel tussen de regels. Teksten worden onderbroken door vetgedrukte alinea's waarbinnen de belangrijkste zaken vermeld staan. Daardoor oogt het handboek zeer toegankelijk. Voor je het weet, ben je er al in begonnen.
recensie
Marketing
26 oktober 2006
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Waarom een boek uitgeven wanneer de auteur niets nieuws te melden heeft? Die vraag drong zich op bij het lezen van de nieuwste Kotler, getiteld 'Tien doodzonden van marketing. Waarschuwingssignalen en oplossingen'. Op het antwoord hoefde ik overigens niet lang te wachten, dat wordt al in de inleiding van het boekje gegeven. Het is zelfs de allereerste zin: 'Marketing staat er slecht voor. Niet de marketingtheorie, maar de marketingpraktijk.' En daarmee ben ik het helaas van harte eens.
recensie
Marketing
26 oktober 2006
Sandra Barendrecht
2-3 minuten leestijd
'If I had asked consumers what they wanted, they would have asked me a faster horse.' Deze geweldige uitspraak deed Henry Ford aan het begin van de vorige eeuw, en wordt nu van stal gehaald door Jos Burgers in zijn boekje 'Klanten zijn eigenlijk nét mensen!'
recensie
Marketing
20 oktober 2006
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
'De emotiemarkt' van Susanne Piët heb ik met veel plezier gelezen. Dus het besluit om haar nieuwste boek, 'De emocode', ter hand te nemen, was dan ook snel genomen. Ik wilde een dergelijke leeservaring nog wel eens een keer ondergaan. En dat is dan ook gebeurd. Het was weer een plezierige ervaring met veel herkenningen en nieuwe inzichten in de consument en natuurlijk ook in mijzelf: ik ben tenslotte zelf ook een consument.
recensie
Marketing
6 oktober 2006
Remko van der Honing
2-3 minuten leestijd
Uitgeverij ExpatPlus Media geeft boeken uit volgens een nieuw concept: een combinatie van een zakelijk handboek en een magazine, gekoppeld aan een website. In deze serie is het 'China Handboek 2006' van Jan van der Made uitgegeven. Een prachtig, fullcolour boekwerk.
interview
Marketing
23 augustus 2006
Annegreet van Bergen
9-13 minuten leestijd
In ‘Op naar de Top’ van kennismanagementexpert en coach Jeroen Bertrams staan geen hypes, maar de fijne kneepjes van het vak. Die inzichten wijken niet wezenlijk af van wat goede managers al decennia lang doen.
achtergrond
Marketing
23 augustus 2006
Bert Peene
8-11 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
22 augustus 2006
Walter van Hulst
8-11 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
17 augustus 2006
Johan Derrez
8-11 minuten leestijd
achtergrond
Marketing
15 augustus 2006
Jos Burgers
6-9 minuten leestijd
recensie
Marketing
20 juli 2006
V.A. de Ridder
2-3 minuten leestijd
De titel 'Het gevecht om het maagaandeel' wekt de indruk dat het hier gaat om een boek dat handelt over de behandeling van bolemie- en obesitas-patiënten. Maar direct na de inleiding wordt het de lezer duidelijk dat er een serieus gevecht wordt gevoerd om de maaginhoud van de consument. De consument van nu wordt vooral gedreven door 'tijd' of beter gezegd: 'tijdsperceptie'. Als iemand denkt veel tijd te hebben, maakt hij andere eetkeuzes dan wanneer iemand druk druk druk is. Bovendien is eten geen doel meer op zich, maar juist een middel om tijd te 'kopen'.
recensie
Marketing
6 juni 2006
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Een combinatie van de vakgebieden marketing en HRM om te komen tot tevreden klanten en tevreden medewerkers, en ook nog eens een gestroomlijnde organisatie. Dat is de kern van het boek De gelukswinkel van Paul Postma en Maurits Bruel. Hoewel de titel wat ongelukkig gekozen is, bij ‘een gelukswinkel’ krijg je toch andere beelden op je netvlies dan een feestelijk huwelijk tussen marketing en HRM, is het natuurlijk niet verkeerd om je commerciële strategie te integreren in je personeelsbeleid. Is een bedrijf dat volledig klantgericht werkt automatisch ook een leuke werkplek? Zijn marketing- en HRM-beleid zo goed te verenigen dat klantgericht ook ‘medewerkergericht’ is? Of kunnen marketing- en HRM-beleid onafhankelijk van elkaar worden ontwikkeld, zonder dat de ene discipline het graf voor de andere graaft? Dat zijn een paar van de vragen waar in De Gelukswinkel antwoord op wordt gegeven.
nieuws
Marketing
13 mei 2006
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Voor iedereen die het is ontgaan: de oranje-invasie staat voor de deur. De oranje opblaasknotsen en –middelvingers komen uit de kast, de oranje Stahlhelmen worden opgepoetst, en morgen is het belangrijkste nieuws wie San Marco heeft thuis gelaten: Huntelaar of toch Vennegoor, of misschien wel Hesselink. Gekte of niet, voor bedrijven is ieder oranjefestijn een zegen. Zeker als ‘onze leeuw’ lang in het toernooi blijft. Dat begint met de verkoop van breedbeeld-tv’s (ook al zendt de publieke omroep niet ‘breed’ uit), via allerlei parafernalia en arrangementen, tot aan ‘event-gerelateerde’ producten: veel bier als ‘we winnen’, nog meer bier als ‘we’ verliezen. Oranje op weg naar de wereldtitel is dus een bij uitstek geschikt moment om zogenaamde ‘event driven marketing’ toe te passen. Klanten iets aanbieden op het moment dat ze het nodig hebben. Dat lijkt logisch, maar is in de praktijk moeilijker dan je zou denken. Gelukkig heeft Egbert Jan van Bel er een boek over geschreven: Event Driven Marketing. Over event driven gesproken!
recensie
Marketing
4 april 2006
Eric van Arendonk
Welke rol kan duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen spelen binnen marketing? Op deze belangrijke en bijzonder actuele vraag geeft het boek 'Van geitenwollen sokken naar design jeans' een duidelijk én volledig antwoord.
recensie
Marketing
8 maart 2006
Eric van Arendonk
3-4 minuten leestijd
Mooi, dacht ik, Actie! Niet verschuilen achter onderzoeken en wetenschappelijke analyses maar met je poten terug de modder in! 'Marketeers naar de frontlinie!' belooft dan ook inzicht te geven in een succesvol proces van integratie van customer services en marketing. Ik moet zeggen dat deze belofte wordt waargemaakt, maar je moet er wel het nodige geduld bij hebben.