OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Algemeen management
Hier vindt u artikelen rond boeken over managementvaardigheden. Van teamrollen van Belbin tot gespreksvoering en Quinn. Kortom alles voor managers en leidinggevenden.
Pagina 155 van 3.291 resultaten
interview
Algemeen management
23 augustus 2006
Annegreet van Bergen
9-13 minuten leestijd
In 2005 werd ‘MBA in één dag’ voor het eerst georganiseerd. Een feestelijk seminar om te markeren dat de tiende, en daarmee voorlopig laatste, CD in de serie ‘Management Classics’ van Ben Tiggelaar was verschenen.
achtergrond
Algemeen management
23 augustus 2006
Annegreet van Bergen
9-13 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
23 augustus 2006
Ben Tiggelaar
5-6 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
23 augustus 2006
Annegreet van Bergen
9-13 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
23 augustus 2006
Annegreet van Bergen
10-14 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
22 augustus 2006
Annegreet van Bergen
9-13 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
22 augustus 2006
Walter van Hulst
8-11 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
22 augustus 2006
Walter van Hulst
7-10 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
22 augustus 2006
Annegreet van Bergen
9-13 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
17 augustus 2006
Annegreet van Bergen
10-13 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
17 augustus 2006
Annegreet van Bergen
10-13 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
17 augustus 2006
Johan Derrez
8-11 minuten leestijd
recensie
Algemeen management
16 augustus 2006
Jaap Peters
3-4 minuten leestijd
Dit boek leest als een spannend jongensboek. Het ís ook echt een jongensboek: meisjes spelen de rol zoals ze die al eeuwen gewend zijn te spelen: ze worden vervangen door jongere exemplaren (mannen gaan aan de tweede leg) en ze zijn vooral charmant als gastvrouw en als ze al een eigen carrière ontwikkelen, is dat als TV-babe.
achtergrond
Advisering
16 augustus 2006
Annegreet van Bergen
9-12 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
16 augustus 2006
Janine Swaak
12-17 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
16 augustus 2006
Walter van Hulst
8-11 minuten leestijd
nieuws
Algemeen management
9 augustus 2006
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
De combinatie vakantie en nieuws leidt in Nederland onvermijdelijk de komkommertijd in. Gelukkig verzachtte onze kwaliteitscourant het leed door een prachtige zomerserie over cultuurbotsingen. Zaken doen over de grens, vanuit wisselend perspectief. Een klein rondje Europa levert pagina’s vol clichés op. Maar al lezend dringt zich steeds meer de vraag op of het wel clichés zijn. Is het niet nogal botte Hollandse volksaard die botst met de al even vastgeroeste en soms eigenaardige mores die andere landen aanhangen? Is een goed glas karnemelk en een broodje Hollandse kaas niet veel beter dan een copieuze lunch waarbij de wijn rijkelijk vloeit.
nieuws
Algemeen management
4 augustus 2006
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Toen ik Het beslissende moment van Malcolm Gladwell zag staan, was ik even in verwarring. Een nieuw boek van Gladwell? Vreemd dat ik daar niets over heb gelezen. Ik heb Blink of Intuïtie met veel plezier gelezen, wist dat Gladwell eerder The Tipping Point had geschreven, die vertaald is als ‘Het omslagpunt’. Maar Het beslissende moment, daar had ik nog niet van gehoord. Tot bleek dat Het omslagpunt opnieuw is uitgebracht onder een andere naam, ‘Het beslissende moment’ dus. De Nederlandse uitgever hoopt kennelijk dat het boek nu, na het succes van Intuïtie wel een omslagpunt bereikt in de verkoopcijfers en het tot een bestseller maakt. In beide boeken diept Gladwell een vraagstuk uit. Zo vraagt Gladwell zich in Het beslissende moment af waarom (kleine) gebeurtenissen soms zo plotseling een grote verandering teweegbrengen, die zich als een epidemie kan verspreiden. Waarom wordt iets een trend, zoals met de Hush Puppies schoenen, die ineens gigantisch populair werden toen een kleine groep tieners ze uit het stof haalden. Ergens ligt blijkbaar een omslagpunt, dat de groei doet versnellen. Waar dat aan ligt, legt Gladwell uit met veel voorbeelden.
recensie
Algemeen management
31 juli 2006
Pierre Pieterse
3-4 minuten leestijd
Je hebt veranderingen, en je hebt veranderingen. En wel diepgaande collectieve veranderingen. De sleutel tot zulke echt structurele veranderingen ben jezelf, en in hoeverre die sleutel past, hangt af de persoonlijke groei die je doormaakt. Dat is één van de conclusies na lezing van Presence, het nieuwste boek van Peter Senge, die natuurlijk vooral bekend is van De Vijde Discipline over lerende organisaties en systeemdenken. Met dit boek probeert Peter Senge, samen met zijn co-auteurs Scharmer, Jaworski en Flowers, naar eigen zeggen een alomvattende theorie te ontwikkelen over veranderen en leren. Vandaar de ondertitel: ‘een ontdekkingsreis naar diepgaande verandering in mensen en organisaties’. Hierbij worden allerlei inzichten uit verschillende wetenschappen, wereldreligies en business cases geïntegreerd. Want alleen met een geïntegreerde visie en aanpak kunnen we de gewenste en noodzakelijke diepgaande veranderingen realiseren. Presence wil inzicht geven in hoe de mens als collectief mondiale vraagstukken kan beïnvloeden, zoals mondialisering en de groter wordende kloof tussen arm en rijk. Maar ook voor diepgaande veranderingen op kleinere schaal zoals het veranderen van bijvoorbeeld een gezondheidszorgsysteem of het creëeren van een nieuwe onderneming, is volop aandacht. Het is natuurlijk niet voor niets een ‘allesomvattende ontdekkingsreis’ naar de wortels van veranderen.
recensie
Algemeen management
27 juli 2006
John Daamen
3-4 minuten leestijd
Hoe zorgt u ervoor dat projecten door de medewerkers zelf gedragen worden, waardoor het gevoel verdwijnt dat u als manager telkens weer uw medewerkers moet motiveren? Volgens Filip Vandendriessche en Jef Clement, auteurs van het boek 'Leidinggeven zonder bevelen' ligt de kern van de oplossing besloten in de mate waarin en de wijze waarop het management haar aandacht weet te schenken aan de drie managementniveaus: het strategische, het tactische en het operationele niveau. Hoe kom je van een probleem naar een oplossing?